Í nýrri Greiningu Sjávarklasans er fjallað um áhugaverð tækifæri fyrir Íslendinga í aukinni uppbyggingu á Grænlandi. Þar kemur meðal annars fram:

  • Athuganir Sjávarklasans leiða í ljós að Íslendingar starfrækja víðfeðmara flutninganet á norðurslóðum en nokkur önnur þjóð. Raunar er Ísland eina landið í heiminum sem býður upp á reglubundna flutninga til allra landa sem teljast til norðurslóða. 
  • Kortlagning Sjávarklasans á atvinnuumsvifum íslenskra fyrirtækja á Grænlandi sýnir að starfsemi íslenskra fyrirtækja á Grænlandi spannar mjög vítt svið og vísbendingar eru um að íslensk útflutningsfyrirtæki stefni á aukin Grænlandsviðskipti. 
  • Útflutningur til Grænlands hefur fimmfaldast á áratug. Fríverslunarsamningur milli Íslands og Grænlands er nauðsynlegur. Hægt væri að byggja á fríverslunarsamningi milli Íslands og Færeyja, en Grænlendingar hafa fylgst með framkvæmd hans frá upphafi. 

Greininguna má finna hér á síðunni undir Greining Sjávarklasans.

A new Ocean Cluster Analysis describes how a free trade agreement between Iceland and Greenland could strengthen the business cooperation between the nations.

  • A new study by the Iceland Ocean Cluster reveals that Iceland operates a larger transportation network in the Arctic than any other nation. In fact, Iceland is the only country in the world offering regular shipping and transportation to every country within the Arctic.
  • The activities of Icelandic businesses in Greenland cover a wide range and there is evidence that within a large part of Iceland’s export businesses, a strategy to increase business with Greelanders is in place. This is revealed by a mapping of  business activities of Icelandic companies in Greenland, conducted by the Iceland Ocean Cluster.
  • A free trade agreement is necessary if the countries are to further evolve their successful business cooperation. Is could be possible to base such an agreement on the extensive Hoyvik Agreement between Iceland and the Faroe Islands, as Greenlanders have followed its execution from beginning.